Spökstationen: Kymlinge nästa

Spöktåget Silverpilen
Silverpilen, vagnmodell C5   Foto: Wikimedia Commons

Mitt ute i skogen på tunnelbanans blå linje mellan Hallonbergen och Kista ligger Kymlinge station. Den byggdes i slutet av 70-talet men öppnades aldrig för trafik. Under årens lopp har det ryktats om kusliga händelser och ett spöktåg som stannat på stationen. Men nu finns nya planer för området.   

Här på tunnelbanans blå linje mellan Hallonbergen och Kista fanns det i slutet av 60-talet planer på att bygga en mönsterstad för statliga myndigheter och bostäder för hundrafemtiotusen människor. Den nya stadsdelen skulle heta Hansta och tunnelbanestationen Kymlinge byggdes först av allt. Men de politiska vindarna vände och resten av byggplanerna hamnade i papperskorgen. De statliga verken placerades på orter ute i landet och Kymlinge station lämnades vind för våg.

Kymlinge station
Kymlinge station Foto: Jan Jörnmark

Spöktåget Silverpilen

Snart började det gå rykten om kusliga händelser och tåg som passerade den övergivna stationen utan att stanna. Ett särskilt tåg som kom att förknippas med Kymlinge var Silverpilen. Det var en tågprototyp som bara hade tillverkats i ett exemplar om åtta vagnar. Det började trafikera tunnelbanan 1965 och fick av någon anledning behålla sin originalfärg i olackerad aluminium. Det stack ut bland de andra blå och gröna vagnarna och sattes ofta in som extratåg vid högtrafik. När rusningstiden var över gick vagnarna ofta nedsläckta raka vägen till depån. Många resenärer tyckte att Silverpilen gav ett spöklikt intryck när den med tjutande växlar körde förbi perrongerna utan att stanna.

Myt och verklighet om ”de dödas tåg”

På så vis uppstod olika myter om Silverpilen och Kymlinge station. En av de mer kända handlar om spöktåget som bara tar upp passagerare som förolyckats i tunnelbanan för att sedan köra dem till Kymlinge och släppa av dem på den öde perrongen. De levande personer som av misstag råkade kliva på tåget sägs däremot aldrig ha kommit tillbaka. I verkligheten trafikerade tåget oftast den röda linjen mellan Fruängen och Mörby Centrum. Turerna på den blå linjen var få under de trettio år som tåget tjänstgjorde. 1995 gjorde det sin allra sista resa innan alla utom två vagnar skrotades. En hamnade i Örnsköldsvik som museivagn och den andra fick tjänstgöra som övningsvagn för polisens anti-terrorstyrka.

Kymlinge får nytt liv

Nu diskuterar ledande lokalpolitiker i Sollentuna och Sundbyberg en möjlig öppning av Kymlinge station. Tanken är att skapa den mest hållbara ekostaden i världen och samtidigt behålla en stor del av de skogspartier och naturreservatet Igelbäcken som ligger alldeles intill. Blir det verklighet är det bara att fortsätta och bygga klart den station som redan står där och väntar på att tågen ska stanna och släppa ombord sina första riktiga resenärer – om än fyrtio år försenat.

Liknande inlägg